Dagelijks archief: 12 oktober 2019

Dag 1 Almería

12-10-2019

Na een stressvol begin zit ik nu op een terras aan het strand van Almería. Het is hier erg warm, zo tegen de 30 graden. Dus in de schaduw is het goed toeven met een hapje en een drankje.

Vanochtend was het even erg spannend. Op weg naar de Schiphol waren er wegwerkzaamheden en dus een omleiding. Toen ik eindelijk bij de beveiliging kwam had ik nog één uur totdat mijn vlucht zou vertrekken. Boarden zou over 20 minuten beginnen. De wachtrij was volgens de infoborden 50-55 minuten… Lichte paniek, allerlei scenario’s door mijn hoofd en uiteindelijk was ik precies op tijd bij de gate en duurde het zelfs nog 15 minuten voordat het vliegtuig zover was dat we binnen mochten.

Nieuwe Camino, oude les: het komt allemaal goed!

Na de tussenlanding in Barcelona was er een perfecte aansluiting met de tweede vlucht. En bij aankomst in Almería nam ik de bus naar het centrum.

Ik had begrepen dat daar een informatiepunt was voor de route die ik nu wil gaan lopen: van Almería naar Granada. Het bleek een Turist Informacion te zijn waar ik een briefje meekreeg met daarop vooral telefoonnummers van twee contactpersonen. Daar had ik gisteren al contact mee gelegd via internet. Dan eerst maar iets eten en een slaapplaats zoeken. Dat bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is vandaag 12 oktober la Día de la Hispanidad ofwel Fiesta Nacional de España. Een echte nationale feestdag die helemaal in het teken van Spanje en het Spaanse imperium staat wat na de ontdekking van Amerika door Columbus ontstond. Dit houdt in dat in 27 naties iets meer dan 472 miljoen personen in vijf verschillende continenten, te weten Afrika, Amerika, Azië, Europa en Oceanië, het een feestdag zal zijn. En daar ben ik vandaag dus bij!

Toen ik vanmiddag in de kathedraal al een stempel in mijn Credential wilde halen, zag ik al dat het plein was versierd. Ik wist toen nog niet waarom. De kerkdeuren gingen voor mijn neus dicht en de priester die naar buiten kwam keurde me geen blik waardig. Oké…geen stempel en nog geen bed omdat veel slaapgelegenheden vanweg de feestdag bezet zijn. Uiteindelijk vind ik een plek in de Jeugdherberg, ruim een halfuur lopen vanaf de kathedraal.

Het ligt een beetje achteraf maar de voorziening is prima. De receptioniste was alleen vergeten te vertellen dat ik de 2 persoonskamer deelde met iemand anders. Op zich geen probleem maar dan had ik even geklopt voordat ik binnenviel.

Ik deel mijn kamer met een jonge dame uit Peru die sinds kort hier aan de Universidad studeert. Ze doet een master m.b.t Solarenergy. Ze is nu en kleine week in Almería en op zoek naar een appartement. Tot die tijd slaapt ze in de Jeugdherberg.

Na een korte siësta eet ik wat en loop nog een blokje om. Van mijn plan om vanavond nog de stad in te gaan zie ik maar af. Ik begin namelijk te merken dat ik al vanaf 3:30 uur op ben en dus heen weinig heb geslapen.

Morgen wil ik zo vroeg mogelijk ontbijten en dan beginnen aan de Camino Mozarabe.